středa 13. ledna 2016

I would prefer not to

Věta „I would prefer not to“ pochází z knihy Hermana Melvilla „Písař Bartleby“. Je to kniha z poloviny 19. století o hodně zvláštním zaměstnanci...poměrně krátký příběh lze vyložit mnoha způsoby, každý si může najít svoji vlastní interpretaci, na internetu o tom existují úvahy, diskuze, videa, což jen potvrzuje, jak moc lidí tohle dílo oslovilo a jak se ho každý snaží ze všech sil (možná marně?) pochopit/uchopit.

Knihu jsem nečetla, ale viděla jsem film z roku 2001 a řeknu vám, jak to začínalo nevinně a myslela jsem si, že to bude docela legrace, nakonec se z toho vyklubalo malé psychologické drama. Mám tendenci se podobným bizarním filmům vyhýbat, ale na tenhle jsem narazila vlastně náhodou, když jsem si pouštěla krátké video se slovinským filosofem Slavojem Žižekem a ten měl na tričku zmiňovanou ústřední větu.


To jsem ještě netušila, co mě čeká a že za tohle dílo by se nemusel stydět ani Lars von Trier, kterému se až na jednu výjimku programově vyhýbám :)
Bude to znít jako klišé, ale nedá se to popsat, musí se to vidět. Pokud bych se pokusila děj převyprávět, nespíš bych vám vnutila svůj pohled na věc. Jak je ten příběh starý, tak je úžasné, kolik aktuálních věcí se tam najde. Malá ukázka z filmu:

Tahle scéna mi přišla hrozně legrační, ale po shlédnutí celého filmu už mě z ní trochu mrazí...

Žádné komentáře:

Okomentovat