úterý 19. ledna 2016

Přikrmování ptactva

Jak už jsme si mohli všimnout, mám na zahradě krmítko, zatím jsem tam dávala jen slunečnici, když mi došla, vyzkoušela jsem tam nasypat ovesné vločky, no a ptáčkové mi je zdařile odignorovali :)
Tak jsem si udělala rešerši, co jim vlastně má člověk sypat a co je pro ně dobré a vhodné.

Nejčastěji na zahradě potkávám sýkorky, už je dokonce rozeznám, koňadra má nahoře černou hlavičku a modřinka bledě modrou. Další běžné druhy sýkorek jsou sýkorka babka, sýkorka parukářka a sýkorka uhelníček. Ty jsem ale ještě na balkoně nezahlídla.


Co můžeme sypat sýkorkám?
ořechy – buráky, lískové oříšky, vlašské ořechy
semínka – slunečnicová, konopná, lněná, řepková, proso
hmyzí koláče – to pokud vám nevadí zkrmovat živočišné produkty, hmyzí koláče jsou takové potravinové balíčky, které obalem připomínají paštiku, uvnitř obsahují sušený hmyz a červy (možná vám to nezní moc vábně, ale hmyz je potrava, kterou se ptáci celý rok živí), hmyzí koláče se vkládají do speciálního drátěného krmítka a pro ptáky je to učiněná lahůdka
Dalším opeřencem, kterého už rozpoznám, je brhlík lesní. Poznám ho mimo jiné i podle toho, jak umí šplhat po svislé ploše třeba i hlavou dolu.


Čím pohostíte brhlíka?
Je to podobné jako u sýkorek, brhlíci se živí brouky a jejich larvami, ale přes zimu jim postačí slunečnicová semínka, semínka konopí nebo oříšky.
Stálý strávník je také vrabec domácí, který začal nedávno z naší krajiny mizet, ale prý se zase vrací, za což jsem ráda, je to sice takový „obyčejný“ ptáček, ale i tak pěkný.


Co si dá rád vrabec?
Vrabec bude vděčný za jakákoliv semínka, živí se jimi celý rok, tak potřebuje doplňovat zásobu i v zimě.
Občas zahlédnu někde v dáli kosa, ale zatím se mi ho nepodařilo nalákat na něco dobrého na zub. Jak jsem zjistila, tak kos do krmítka nechodí, je zvyklý se krmit ze země. Když napadne sníh, může to být problém, protože jim potrava zapadne, dalším nebezpečím jsou predátoři, kteří by mohli využít situace a kosa si lehce ze země sebrat. Před sněhem můžete krmení uchránit pomocí stříšky.


Čím nakrmit kosa?
sušené bobuloviny - jeřabiny, šípky, rozinky
jablka
ořechy
ovesné vločky

A co vy? Krmíte ptáčky? A baví vás pozorovat je, jak si jeden po druhém přilétávají pro semínka?

Žádné komentáře:

Okomentovat